
 
 

 

Stratégiai Védelmi Kutatóintézet 

ELEMZÉSEK 2019/24 
2019. december 9. 

1 © Pénzváltó Nikolett 

 
Pénzváltó Nikolett1: Dezinformáció és külső információs befolyás Törökországban2 

 
A tanulmány a dezinformáció és a külső informá-

ciós befolyás jelenlétét és hatásait vizsgálja a geo-

politikai csatározások ütközőpontjában fekvő 

NATO-tag Török Köztársaságban. Dezinformá-

ció alatt Don Fallis nyomán az olyan félrevezető 

információt értjük, aminek szándékolt célja és 

funkciója a félrevezetés.3 A biztonságpolitikai fó-

kuszú elemzés az online térre, a médiára és a kö-

zösségi médiára fókuszál, illetve a politikai vo-

natkozású dezinformációt vizsgálja. Előbb átte-

kinti a török információs ökoszisztémát, majd ezt 

követően vizsgálja meg a külső információs befo-

lyást. Külön esettanulmány mutatja be az orosz 

(dez)információs befolyás hatását Törökország-

ra. 

Az egyes állami információs ökoszisztémák 

esetspecifikus, kvalitatív elemzése hozzásegít a 

dezinformáció működési mechanizmusának mé-

lyebb megértéséhez, ami a külső információs be-

folyás elleni hatékony védekezés egyik előfelté-

tele. Meggyőződésünk, hogy a török tapasztala-

tok áttekintése Ankara szövetségesei számára is 

hasznos tanulságokkal szolgálhat. 

 

Pillanatkép a török információs ökoszisztémáról 

 

Ankarát a szólás- és sajtószabadsággal összefüggés-

ben nyugatról számos kritika éri. Törökország 2019-

ben a 157. helyet foglalta el (180 vizsgált ország kö-

zül) a sajtószabadságot mérő World Press Freedom 

Index listáján.4 A Freedom House jelentései szerint 

Törökországban a sajtószabadság és az internetsza-

badság besorolása is a „nem szabad” kategóriába 

esik.5 A török média döntő része (a tíz legolvasot-

tabb napilapból kilenc, a tíz legnézettebb televíziós 

 
1 Pénzváltó Nikolett (penzvalto.nikolett@uni-nke.hu) a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Eötvös József Kutatóközpont Stratégiai Vé-

delmi Kutatóintézetének kutató projektmunkatársa, az NKE Hadtudományi Doktori Iskolájának hallgatója. 
2 Az Innovációs és Technológiai Minisztérium ÚNKP-19-3-I-NKE-19 kódszámú Új Nemzeti Kiválóság Programjának szakmai tá-

mogatásával készült. 
3 A fogalom körüli vitáról és a pontos lehatárolásról bővebben lásd Don FALLIS: What Is Disinformation? Library Trends, 63. évf., 

2015/3, pp. 401–426. 
4 REPORTERS WITHOUT BORDERS: World Press Freedom Index, [online], 2019. Forrás: rsf.org [2019. 11. 02.]  
5 FREEDOM HOUSE: Freedom of the Press 2017, [online], 2017. Forrás: freedomhouse.org [2019. 11. 02.]  

Vezetői összefoglaló 
 

• Törökország rendkívüli mértékben kitett a dezin-

formációnak. Ennek egyik fő oka, hogy a török po-

litikai elitek tudatosan, stratégiai eszközként hasz-

nálják a dezinformációt (elsősorban összeesküvés-

elméletek formájában). 

• A török rezsimnek nem célja a társadalom dezin-

formációval szembeni ellenálló képességének ja-

vítása, mivel az saját hatalmát is megingathatná. 

• A hegemóniára törekvő kormányzati médiarezsim 

szándékán kívül bevonzotta a külföldi médiaválla-

latokat az országba. A török emberek rá vannak 

szorulva a külföldi médiavállalatokra, ha a kor-

mányzati narratívától független híreket akarnak 

hallani.  

• Az orosz információs befolyás Törökországban 

egyes nyugati államokkal összemérve alacsony. 

Ennek fő oka a török és orosz stratégiai érdekek 

konvergenciája, illetve, hogy a török média eleve 

döntően nyugatellenes/oroszbarát híreket közvetít. 

Moszkvának tehát pillanatnyilag nem érdeke a tö-

rök információs ökoszisztéma destabilizálása. Ez 

azonban változhat. Oroszország képes Ankara szá-

mára mérhető negatív hatást kiváltani, ahogyan a 

Szuhoj Szu–24-es bombázó repülőgép lelövését 

követő esetben is láthattuk.  

• A török rezsim a nyugati információs jelenlétre 

túlélésére veszélyt jelentő fenyegetésként, szuve-

renitása megsértéseként tekint. 

mailto:penzvalto.nikolett@uni-nke.hu
https://rsf.org/en/ranking
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2017/turkey


 
 

 

2 

Stratégiai Védelmi Kutatóközpont 

ELEMZÉSEK 2019/24 

© Pénzváltó Nikolett 

csatornából szintén kilenc, a tíz legolvasottabb hírportál közül hét) kormánypárti kézben van.6 A 2016. júliusi 

törökországi puccskísérletet követően bevezetett különleges jogrendi helyzetben összesen 179 médiaügynöksé-

get (53 újságot, 34 TV-t, 37 rádióállomást, 10 magazint és 6 hírügynökséget) és 29 kiadót zártak be. A vádak 

döntően terrorizmussal kapcsolatosak voltak (jellemzően a puccskísérlet elkövetésével hivatalos szinten meg-

vádolt Gülen-mozgalommal, a török hatóságok által használt nevén Fethullahista Terrorszervezettel, röviden 

FETÖ-vel, vagy a szintén terrorszervezetként számon tartott Kurdisztáni Munkáspárttal, ismertebb nevén a 

PKK-val való kapcsolat vádjával). 

Recep Tayyip Erdoğan török elnök fokozatosan, több év alatt építette ki a jelenlegi, szigorú rezsimjét, bele-

értve a médiarezsimet is.7 A versengő autoriter8 török politikai rendszerben a rezsim népszerűségének fenntar-

tását, a soron következő választások megnyerését más eszközök mellett az információs tér minél teljesebb kont-

rollja által igyekszik biztosítani. A hatalmon lévő török politikai elit célrendszere kettős: egyrészt a kormányzati 

üzenetek terjesztése és népszerűsítése, másrészt az ellenzék támadásainak és a nemkívánatos véleményeknek 

az elhallgattatása. E célok eléréséhez pedig a fő eszközök: kormányzati propagandisták és „trollok” alkalmazása 

az információs térben, illetve tiltások és letartóztatások a fizikai valóságban. A digitális információs (csata)téren 

nem csak a dezinformáció jelent fenyegetést a rezsim túlélésére, hanem minden olyan információ, ami a hiva-

talos narratívával ellentétes, származzon az országon belülről vagy kívülről.  

 

Intézményi és jogszabályi környezet 

 

A török információs tér két legfontosabb szabályozó és felügyelő hatósága az Információs- és Kommunikációs-

technológiai Hatóság (Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu, a továbbiakban: BTK) és a Rádió és Televízió 

Felső Tanács (Radyo ve Televizyon Üst Kurulu, a továbbiakban: RTÜK). A BTK végzi egyebek mellett az 

internetelérés, az internetes tartalom és szolgáltatók szabályozását, az RTÜK pedig a televíziós és rádiós mű-

sorsugárzást felügyeli. Egy 2018 márciusában a török parlament által elfogadott, 2019 augusztusában hatályba 

lépett új jogszabály kiterjesztette az RTÜK hatáskörét, és felhatalmazta a szervezetet az internetes tartalom egy 

részének ellenőrzésére is, beleértve az interneten keresztül Törökországban közvetített televíziós és rádióműso-

rokat és a Netflixhez hasonló streaming szolgáltatásokat. Ettől kezdve minden internetes tartalomszolgáltatóra 

ugyanazok a rendelkezések vonatkoznak, mint az offline médiára. Műsorszórási engedélyt kell igényelniük az 

RTÜK-nél, befizetni egy bizonyos összeget9, az engedélyt pedig az RTÜK „nem megfelelő” tartalom esetén 

felfüggesztheti.10 Nem megfelelő tartalom esetében nem csak az esetleges politikai ellenvéleményekre kell gon-

dolnunk. A kilenc, a török parlament által választott tagból álló (jelenleg nagyarányú kormánypárti többséget 

élvező)11 RTÜK nagy hangsúlyt fektet a „morális értékek” védelmére. A 2011-ben elfogadott, a rádió- és tele-

víziós vállalatok létrehozásáról szóló 6112. számú jogszabály12 8. cikkelye alapján a sugárzott műsor nem lehet 

 
6 BIANET, REPORTERS WITHOUT BORDERS: Media Ownership Monitor Turkey, [online], 2019. Forrás: mom-rsf.org [2019. 11. 02.]. 

A Bianet és a Riporterek Határok Nélkül által készített elemzés szerint a napilapok esetében a kivételt a Sözcü, televíziós csatornák 

esetében a Fox TV, internetes hírportálok közül a sözcü.com.tr mellett a cumhuriyet.com.tr és a memurlar.net jelentette. Az ellenzéki 

médiaszakemberek munkáját ugyanakkor a hatóságok rendszeresen nehezítik. 2018-ban például a Sözcü 204 cikkét tiltották be. Emel-

lett a lap több újságírója ellen is több éves börtönnel fenyegető büntetőeljárás van folyamatban. Istanbul prosecutor seeks up to 15 

years in jail for five Sözcü journalists, [online], 2018. 12. 10. Forrás: hurriyetdailynews.com [2019. 11. 02.]  
7 A rezsimépítés folyamatáról bővebben lásd: EGERESI Zoltán, PÉNZVÁLTÓ Nikolett: Az AKP útja az elnöki rendszerről szóló népsza-

vazásig: rezsimépítés Törökországban (2002-2017), [online], 2017. 05. 15. Forrás: svkk.uni-nke.hu [2019. 11. 02.] 
8 Steven LEVITSKY, Lucan A. WAY: Competitive Authoritarianism. Hybrid Regimes after the Cold War, Cambridge University Press, 

Cambridge, 2010. 
9 Ez jelenleg TV streaming esetén 100 ezer líra, vagyis hozzávetőlegesen 5,5 millió Ft egy évre. 
10 Turkey moves to oversee all online content, raises concerns over censorship, [online], 2018. 08. 01. Forrás: reuters.com [2019. 11. 

02.] 
11 Az RTÜK öt AKP-s és két MHP-s tagot számlál. BIANET, REPORTERS WITHOUT BORDERS: i. m. 
12 The Law No.6112 on the Establishment of Radio and Television Enterprises and Their Media Services, [online], 2011. 03. 03. 

Forrás: rtuk.gov.tr [2019. 11. 02.] 

https://turkey.mom-rsf.org/en/findings/political-affiliations/
http://www.hurriyetdailynews.com/istanbul-prosecutor-seeks-up-to-15-years-in-jail-for-five-sozcu-journalists-139615
http://www.hurriyetdailynews.com/istanbul-prosecutor-seeks-up-to-15-years-in-jail-for-five-sozcu-journalists-139615
https://svkk.uni-nke.hu/document/svkk-uni-nke-hu-1506332684763/svkk-elemzesek-2017-10-az-akp-utja-az-elnoki-rendszerrol-szolo-nepszavazasig-egeresi-z-penzvalto-n.original.pdf
https://svkk.uni-nke.hu/document/svkk-uni-nke-hu-1506332684763/svkk-elemzesek-2017-10-az-akp-utja-az-elnoki-rendszerrol-szolo-nepszavazasig-egeresi-z-penzvalto-n.original.pdf
https://svkk.uni-nke.hu/document/svkk-uni-nke-hu-1506332684763/svkk-elemzesek-2017-10-az-akp-utja-az-elnoki-rendszerrol-szolo-nepszavazasig-egeresi-z-penzvalto-n.original.pdf
https://svkk.uni-nke.hu/document/svkk-uni-nke-hu-1506332684763/svkk-elemzesek-2017-10-az-akp-utja-az-elnoki-rendszerrol-szolo-nepszavazasig-egeresi-z-penzvalto-n.original.pdf
https://www.reuters.com/article/us-turkey-internet-censorship/turkey-moves-to-oversee-all-online-content-raises-concerns-over-censorship-idUSKCN1UR539
https://www.rtuk.gov.tr/en/audio-visual-media-law/5350/5139/the-law-no6112-on-the-establishment-of-radio-and-television-enterprises-and-their-media-services-march-3-2011.html


 
 

 

3 

Stratégiai Védelmi Kutatóközpont 

ELEMZÉSEK 2019/24 

© Pénzváltó Nikolett 

obszcén, nem bátoríthatja a függőséget okozó anyagok, mint az alkohol fogyasztását és a dohányzást vagy a 

szerencsejátékot, és nem lehet ellentétes „a társadalom nemzeti és erkölcsi értékeivel, az általános erkölccsel és 

a család védelmének elvével”. Ez az eddigi televíziós gyakorlat alapján magában foglalhatja a dohányzás, al-

koholfogyasztás, illetve akár a csókjelenetek kitakarását, kivágását a közvetített műsorokból, beleértve a filme-

ket is.13 

 

Az online tér szigorú politikai kontrollja 

 

A törökországi internet-felhasználók száma 2019-ben 59,3 millió fő volt (ami 72%-os penetrációt jelent).14 A 

török kormány az elmúlt években növekvő mértékben kísérli meg az online szféra ellenőrzés alá vonását. Csak 

2018-ban 54 903 webcím elérését blokkolták a török hatóságok; ebből mindössze 1 196 esetben bírósági döntés 

alapján.15 A Wikipédia például 2017. április 29. óta nem érhető el Törökországból.16 

Ezen adatok tükrében nem meglepő, hogy a török internetezők 32%-a használ virtuális magánhálózatokat 

(Virtual Private Network, VPN). Ez becslések szerint a világ országait tekintve a harmadik legmagasabb száza-

lékos arányt jelenti.17 A török kormány 2016 óta igyekszik blokkolni a legnépszerűbb VPN-ek és a Tor elérését, 

ezáltal nehezíti a cenzúra kikerülését és az anonim internethasználatot.18 

Az aktív közösségi média felhasználók száma Törökországban 52 millió fő (a penetráció 63%-os). A közös-

ségi média használata azonban szintén nem veszélytelen: 2018-ban 7 109 közösségi média felhasználót vettek 

őrizetbe, közülük 2 754-et tartóztattak le a megosztásaik (posztjaik) miatt.19 A vádak között jellemzően „terro-

rista propaganda” terjesztése, valamint az elnök személyének megsértése szerepel.20 

 

Tartalom-előállítás – információ a rezsim szolgálatában 

 

A török politikai elit azt is felismerte, hogy a korlátozás önmagában nem elég: tartalmat is elő kell állítani ahhoz, 

hogy tematizálni és befolyásolni tudják a közvéleményt. A 2002 óta kormányon lévő Igazság és Fejlődés Pártja 

(Adalet ve Kalkınma Partisi, a továbbiakban: AKP) első átfogó digitális stratégiája a 2013-as kormányellenes 

 
13 Melike KARAKARTAL: A new scale of censorship, [online], 2018. 02. 19. Forrás: hurriyetdailynews.com [2019. 11. 02.] 
14 Simon KEMP: Digital 2019: Turkey, [online], 2019. 01. 31. Forrás: datareportal.com [2019. 11. 02.] 
15 Turkey had censored more than 245,000 websites, URLs as of end-2018: report, [online], 2019. 07. 02. Forrás: turkishminute.com 

[2019. 11. 02.] 
16 A tiltás oka, hogy a portál nem volt hajlandó eltávolítani két olyan szócikket, ami erősen negatív fényt vetett a török kormányra a 

szíriai beavatkozással kapcsolatban (a hivatalos indoklás szerint a tartalom Törökország „nemzetbiztonsági érdekeit” fenyegeti). 
17 VPN Usage Around the World, [online], 2017. Forrás: globalwebindex.net; The State of VPN Usage – Statistics and Trends, [on-

line], 2018. 08. 27. Forrás: go-globe.com [2019. 11. 02.] 
18 Efe Kerem SÖZERI: Activists fight back against Turkish government’s block on Tor and VPNs, [online], 2016. 11. 06. Forrás: 

dailydot.com [2019. 11. 02.] 
19 FETÖ propagandasından bugüne kadar 2754 kişi tutuklandı, [online], 2018. 12. 19. Forrás: aa.com.tr [2019. 11. 02.] 
20 Mindkét, hivatkozási alapként szolgáló jogszabály (a török terrorizmus elleni törvény és a büntetőtörvénykönyv hírhedt 301. cikke) 

régóta és erőteljesen vitatott a nyugati államok által. A közelmúltban őrizetbe vettek például embereket azért, mert kritizálták az afríni 

török katonai művelet megindítását: Turkey: Crackdown on Social Media Posts. Detention, Prosecutions Over Criticisms of Turkish 

Army Actions in Syria, [online], 2018. 03. 27. Forrás: hrw.org; illetve például azért, mert „veszélyeztették Törökország gazdasági 

biztonságát” azzal, hogy a török líra gyengüléséről posztoltak: Natasha TURAK: Turkey is investigating hundreds of social media 

accounts bad-mouthing the lira, [online], 2018. 08. 14. Forrás: cnbc.com [2019. 11. 02.] 

http://www.hurriyetdailynews.com/opinion/melike-karakartal/a-new-scale-of-censorship-127520
https://datareportal.com/reports/digital-2019-turkey?rq=turkey
https://www.turkishminute.com/2019/07/02/turkey-had-censored-more-than-245000-websites-urls-as-of-end-2018-report/
https://www.go-globe.com/vpn-usage-statistics/
https://www.dailydot.com/layer8/turkey-block-tor-vpns-activists/
https://www.aa.com.tr/tr/15-temmuz-darbe-girisimi/feto-propagandasindan-bugune-kadar-2754-kisi-tutuklandi/1343134
https://www.hrw.org/news/2018/03/27/turkey-crackdown-social-media-posts
https://www.hrw.org/news/2018/03/27/turkey-crackdown-social-media-posts
https://www.cnbc.com/2018/08/14/turkey-to-investigate-social-media-accounts-bad-mouthing-the-lira.html
https://www.cnbc.com/2018/08/14/turkey-to-investigate-social-media-accounts-bad-mouthing-the-lira.html


 
 

 

4 

Stratégiai Védelmi Kutatóközpont 

ELEMZÉSEK 2019/24 

© Pénzváltó Nikolett 

tüntetésekre (Gezi parki tüntetések) adott válasz volt. Ekkor, 2013 szeptemberében hozták létre a párt hozzáve-

tőlegesen 6 000 főből álló digitális egységét.21 Az AKP 2015 májusában nyitotta meg az Új Törökország Digi-

tális Irodát, amit az ellenzék „AK trollközpontként” emleget.22 Az Oxford Egyetem kutatói számos országot 

összehasonlító elemzésükben négyes skálán hármasra (medium) értékelték a török cyber troop kapacitást.23 

Bár nem köthető egyértelműen bizonyíthatóan egyetlen szervezethez, így török kormányközeli körökhöz 

sem, mégis ezen a helyen tartjuk célszerűnek bemutatni egy példaként azt a „botszerű” kampányt, amit a 

DFRLab (Digital Forensic Research Lab) leplezett le a Béke Forrása hadművelet kapcsán. A Szíriában végre-

hajtott török katonai intervenció egyik deklarált célja a PKK, illetve a török hivatalos szervek által szintén a 

PKK részének, így terroristának tartott szíriai kurd Demokratikus Egységpárt (PYD) és a Népvédelmi Egységek 

(YPG) erőinek eltávolítása volt a török határ menti területekről. Maga a vizsgált Twitter-kampány 2019. október 

10-én (egy nappal a török offenzíva megindítását követően) indult. Központi eleme a #BabyKillerPKK hashtag 

alkalmazása. A hashtag 12 óra alatt 118 ezer említést kapott. A tweetek fő üzenete a PKK és PYD/YPG azo-

nosságának, illetve terrorszervezet létének hangsúlyozása. Az üzenet szerint e kurd csoportok élő pajzsként 

használnak civileket, illetve rendszeresen ölnek ártatlanokat és gyerekeket. A tweetek egy jelentős része botok-

tól származott. Erre utalnak legalábbis olyan jelek, mint például, hogy egy adott profil néhány órán belül több, 

mint százszor tweetelte az érintett hashtaget; illetve olyan kezdetleges, profilképpel nem rendelkező profilok 

vettek részt a kampányban, amik közül ráadásul számosat az érintett időszakban hoztak létre, és szinte kizárólag 

erről az egy témáról tweeteltek. A kormányzati narratívát éppen a megfelelő időben – a török hadművelet rend-

kívül széleskörű nemzetközi tiltakozást váltott ki – propagáló kampány mindenesetre nem tűnik organikusnak.24 

Figyelmet érdemlő eszköz a török álhírvadász oldalak (mint a Teyit és a Doğruluk Payı) mintájára létreho-

zott, magukat függetlenként beállító, valójában azonban a török elnöki célkitűzéseket szolgáló „ál” álhírvadász 

weboldalak és műsorok (fake fact checkers) létrehozása (mint például a Günün Yalanları weboldal, vagy a 

hétköznaponként a TRT-1 televíziós csatornán sugárzott Doğrusu Ne? című műsor, illetve az angol nyelven 

elérhető Fact Checking Turkey weboldal). Ez utóbbiak mind a kormányközeli Bosphorus Center for Global 

Affairs (BG) projektjei.25 

A BG projektjei közé további weboldalak tartoznak, melyek a török mellett jellemzően angolul és egyes 

esetekben más nyelveken is elérhetőek: ilyenek többek között a Crackdown Chronicles/Batı Raporu és a Chro-

nicles of Shame/Utanç Günlüğü elnevezésű weboldalak, amik az Egyesült Államok és az európai országok által 

elkövetett emberi jogsértésekről, illetve a rasszizmus és iszlamofóbia jelenlétét alátámasztó hírekről számolnak 

be; a Real Economy/Ekonomi Gerçekleri oldal célja az „igazság” ismertetése a Törökország gazdasági helyzetét 

„manipulálni” igyekvőkkel szemben; a FETO Facts/FETÖ Gerçekleri pedig Fethullah Gülen mozgalmáról kö-

zöl az elnöki narratívának megfelelő információkat.26 

 

 
21 A tanulmánynak nem célja az AKP propagandagépezetének, a személyi összefonódásoknak a bemutatása. Ezt megtették már he-

lyettünk mások. Angolul lásd például: Abdullah BOZKURT: Exposing the generals in Erdoğan’s troll army, [online], 2019. 01. 24. 

Forrás: nordicmonitor.com [2019. 11. 02.] 
22 Emre KIZILKAYA: Turkey’s ruling AKP fields new ‘digital army’, [online], 2015. 05. 14. Forrás: hurriyetdailynews.com [2019. 11. 

02.] 
23 Samantha BRADSHAW, Philip N. HOWARD: The Global Disinformation Order. 2019 Global Inventory of Organised Social Media 

Manipulation, [online], 2019. Forrás: ox.ac.uk [2019. 11. 02.] 
24 Bot-like Turkish accounts complement military operation in Syria, [online], 2019. 10. 06. Forrás: medium.com [2019. 11. 02.] 
25 A 2015-ben létrehozott, Isztambul központú BG mögött az úgynevezett Pelikán-csoport áll. A RedHack által feltört és 2016-ban 

kiszivárogtatott e-mailekből tudjuk, hogy Erdoğan veje, Berat Albayrak közvetlenül támogatta a BG felállítását. Efe Kerem SÖZERI: 

Pelikan Derneği: Berat Albayrak, Ahmet Davutoğlu’nu neden devirdi?, [online], 2016. 11. 03. Forrás: medium.com; Abdullah BOZ-

KURT: Erdoğan’s Pelican conspiracy in Turkey’s propaganda war, [online], 2018. 04. 30. Forrás: turkishminute.com. Albayrak kiszi-

várgott elemzése a WikiLeaksen kereshető: https://wikileaks.org/berats-box/ [2019. 11. 02.] 
26 A BG tevékenységei közé tartozik emellett a kapcsolatépítés, rendezvényszervezés és lobbizás is. Ők szervezték meg például, hogy 

Lindsay Lohan 2016-ban meglátogassa a Törökországban élő szíriai menekülteket. Bővebben lásd a szervezet honlapján: http://bos-

phorusglobal.org/ [2019. 11. 02.] 

https://www.nordicmonitor.com/2019/01/exposing-generals-in-erdogans-troll-army/
http://www.hurriyetdailynews.com/opinion/emre-kizilkaya/turkeys-ruling-akp-fields-new-digital-army-82384
https://comprop.oii.ox.ac.uk/wp-content/uploads/sites/93/2019/09/CyberTroop-Report19.pdf
https://comprop.oii.ox.ac.uk/wp-content/uploads/sites/93/2019/09/CyberTroop-Report19.pdf
https://medium.com/dfrlab/bot-like-turkish-accounts-wage-anti-kurdish-hashtag-campaign-9b1a2908f5b3
https://medium.com/@efekerem/pelikan-derne%C4%9Fi-berat-albayrak-ahmet-davuto%C4%9Flunu-neden-devirdi-5fabad6dc7de
https://www.turkishminute.com/2018/04/30/opinion-erdogans-pelican-conspiracy-in-turkeys-propaganda-war/
https://wikileaks.org/berats-box/
http://bosphorusglobal.org/
http://bosphorusglobal.org/


 
 

 

5 

Stratégiai Védelmi Kutatóközpont 

ELEMZÉSEK 2019/24 

© Pénzváltó Nikolett 

A török társadalom dezinformációval szembeni ellenálló képessége (resilience) és a rezsim stabilitása 

 

Az autoriter rezsimeknek általánosságban bevett eszköze az összeesküvés-elméletek gyártása. A belső és külső 

ellenségekkel szembeni folyamatos harc legitimálja számukra az erő alkalmazását és represszív intézkedések 

bevezetését. Hatalomtechnikai eszközként ezek az elméletek remekül alkalmazhatók a politikai ellenfelek lejá-

ratására, eltávolítására, a politikai kudarcok magyarázatára vagy a támogatói tábor mobilizálására.27 

Az összeesküvés-elméleteknek komoly népszerűsége van Törökországban. A török politikai elitek – nem 

csak az Erdoğan-rezsim, ez már elődjeinél is megfigyelhető volt – populista és biztonságiasító retorikájukban 

tudatosan, stratégiai eszközként használják a dezinformációt. Az összeesküvés-elméletek elterjedtségében min-

den bizonnyal szerepet játszanak a történelmi tapasztalatok. Az Oszmán Birodalom felbomlásának a folyamata, 

az egyszerre több arcvonalon, külső és belső ellenségekkel vívott fegyveres harc, az első világháborút követően 

a birodalom maradékának felosztására tett kísérletek (lásd a sèvres-i békeszerződés) megerősítették a törökök-

ben a túlélésért vívott harc és az egy ellenségek által körülvett nemzet percepcióját, egyben legitimálták az erős 

állam és erős vezető szükségességét. Mustafa Akyol szerint a törökök azért szeretik ennyire az összeesküvés-

elméleteket, mert fontosnak érzik magukat tőle. Így igyekeznek kompenzálni az oszmán nagyhatalmiság el-

vesztését. Ennek a hozzáállásnak ugyanakkor megvannak a maga veszélyei: azáltal, hogy minden nehézségre 

külső felelősöket keresnek (és találnak), megfosztják az országot attól a képességétől, hogy valóban megoldja 

a problémáit, és a fejlődésben előre léphessen.28 

A politikai vezetésnek sok esetben még csak nem is szükséges koherens narratívával előállnia. Épp elég, ha 

a párhuzamosan létező magyarázatok kételyeket ébresztenek az emberekben a valós történéseket illetően. Ha 

például megnézzük a 2013-as Gezi parki kormányellenes tüntetések kommunikációját, Erdoğan felelőssé tette 

már a „nemzetközi kamatlobbit”, a külföldi médiát, Fethullah Gülen hálózatát,29 illetve legújabban Soros Györ-

gyöt és az ő török embereként megnevezett aktivistát, Osman Kavalát is a tiltakozások megszervezéséért.30 

Ezek azonban még nem a legelrugaszkodottabb feltételezések. Erdoğan összeesküvés-elméleteiről híres tanács-

adója, Yiğit Bulut szerint például a Lufthansa áll a Gezi megmozdulás mögött, méghozzá azért, mert a német 

vállalat számára a Turkish Airlines török légitársaság növekvő mértékű konkurenciát jelent.31 

A török társadalom (belső és külső) dezinformációval szembeni ellenálló képessége, illetve általában az 

egyes társadalmak ellenálló képessége nehezen mérhető. Több kutatás is kísérletet tett azonban mutatók kidol-

gozására. A Media Literacy Index például a következő indikátorok alapján rangsorolta az országokat (zárójelben 

az látható, hogy mekkora arányban számít bele az egyes indikátor a teljes index értékébe): sajtószabadság hely-

zete a Freedom House értékelése szerint (20%), sajtószabadság helyzete a Riporterek Határok Nélkül értékelése 

szerint (20%), olvasási kompetencia a PISA-felmérés32 eredménye szerint (30%), tudományos (5%) és mate-

matikai (5%) kompetencia a PISA-mérés szerint, a diplomával rendelkezők aránya a lakosságon belül (5%), az 

Eurostat által mért „bizalom másokban” mutató (10%) és az ENSZ e-részvétel indexe (5%). Törökország 35 

vizsgált európai országból 2018-ban az utolsó előtti helyen végzett, 1–100-ig terjedő skálán 16 ponttal. Ennek 

elsődleges oka azonban, ahogyan az index készítői is kiemelik, a törökországi média rossz helyzete.33 

A médiaértés, médiatudatosság (media literacy), illetve a digitális jártasság (digital literacy) fejlesztése nél-

külözhetetlen a dezinformáció elleni harcban, ahogyan azonban egyes kutatók rámutatnak, ez önmagában nem 

 
27 KREKÓ Péter: Összeesküvés-elmélet mint kollektív motivált megismerés. PhD-értekezés, 2013. Forrás: ppk.elte.hu [2019. 11. 02.] 
28 Mustafa AKYOL: The Tin-Foil Hats Are Out in Turkey, [online], 2016. 09. 12. Forrás: foreignpolicy.com [2019. 11. 02.] 
29 James REYNOLDS: Turkey's Erdogan and year of 'foreign plot', [online], 2013. 12. 27. Forrás: bbc.com [2019. 11. 02.] 
30 Erdoğan slams 'Hungarian Jew Soros' while warning Europe over ‘terror support’, [online], 2018. 11. 21. Forrás: hurriyetdaily-

news.com [2019. 11. 02.] 
31 Fiachra GIBBONS: Erdoğan's chief adviser knows what's behind Turkey's protests – telekinesis, [online], 2013. 07. 13. Forrás: 

theguardian.com [2019. 11. 02.] 
32 A Programme for International Student Assessment (PISA) az OECD nemzetközi tanulói teljesítményt mérő programja. 
33 Marin LESSENSKI: Common sense wanted: Resilience to 'post-truth' and its predictors in the new media literacy index 2018, [online], 

2018. Forrás: osi.bg [2019. 11. 02.] 

https://ppk.elte.hu/file/krekopeter_dissz.pdf
https://foreignpolicy.com/2016/09/12/the-tin-foil-hats-are-out-in-turkey/
https://www.bbc.com/news/world-europe-25497127
http://www.hurriyetdailynews.com/erdogan-slams-hungarian-jew-soros-while-warning-europe-over-terror-support-139071
https://www.theguardian.com/commentisfree/2013/jul/13/erdogan-turkey-protests-telekinesis-conspiracy-theories
http://osi.bg/downloads/File/2018/MediaLiteracyIndex2018_publishENG.pdf


 
 

 

6 

Stratégiai Védelmi Kutatóközpont 

ELEMZÉSEK 2019/24 

© Pénzváltó Nikolett 

old meg minden problémát. Az információs válság mélyebb okait, a demokráciával szembeni apátiát, a társa-

dalom fragmentációját, az ideológiai polarizációt, az információs „buborékokban” és párhuzamos valóságokban 

létező társadalmi csoportok jelenségét nem képes kezelni vagy eltüntetni.34 Ahogyan szociálpszichológiai kí-

sérletek is rámutatnak, a vitás kérdésekkel kapcsolatos mindennapi gondolkodásunkat kevésbé az az ésszerű 

megfontolás irányítja, hogy igazunk legyen, sokkal inkább az a vágyunk, hogy „a jó oldalon” legyünk. Ez pedig 

nem csak a kevésbé képzett emberekre igaz.35 Mind a hazai, mind a nemzetközi dezinformációról elmondható, 

hogy a már meglévő törésvonalakra és feszültségekre épül rá – kiaknázza, nem pedig létrehozza azokat.36 Éppen 

ezért kiemelten fontos, hogy a dezinformáció elleni harc ne ragadjon le a probléma felszíni kezelésénél. 

Az eddigiek fényében nem meglepő, hogy felmérések szerint a török emberek nem bíznak a médiában. Az 

isztambuli Kadir Has Egyetem közvélemény-kutatásának eredménye alapján 2018-ban a törökök mindössze 

32%-a bízott a médiában, 37,7%-uk nem. Kontextusba helyezve még negatívabb a média megítélése. A felkínált 

lehetőségek közül ugyanis a törökök a médiában bíztak a legkevésbé. Többen bíztak a csendőrségben, a fegy-

veres erőkben, a rendőrségben, a parlamentben, az elnökségben, a kormányban, az igazságszolgáltatásban, az 

egyetemekben, a Vallási Ügyek Elnökségében (Diyanet), a civil szervezetekben és az ellenzéki pártokban is.37 

A Reuters Institute által készített Digital News Report alapján a megkérdezett török állampolgárok 49%-a vá-

laszolta azt, hogy a kérdésfeltevést megelőző héten találkozott „teljes mértékben kitalált” történetekkel (az ösz-

szes vizsgált országban a válaszadói átlag 26% volt). Fontos kiemelni, hogy a felmérés nem az álhírek tényleges 

jelenlétét, mennyiségét mérte, hanem az ezzel kapcsolatos lakossági percepciót.38 Ha pozitívumokat keresünk, 

ezeket az adatokat értékelhetjük akár a török társadalom kritikai érzékének megnyilvánulásaként is. A másik 

oldalról ugyanakkor ez a fajta cinizmus veszélyes. Ahogyan kutatók kiemelik, az embereket nem csak arra kell 

megtanítani, hogyan azonosítsák a dezinformációt, hanem arra is, hogyan építsenek legitim bizalmat a megbíz-

ható, szavahihető források iránt.39 

A jelenlegi török rendszerben a török rezsimnek nem célja a társadalom dezinformációval szembeni ellen-

álló képességének javítása, hiszen az saját hatalmát, legitimitását is megingathatná. A társadalom ellenálló ké-

pességének és a rezsim túlélésének érdeke szétválik. Mindez érdekes kérdéseket vet fel a tanulmány fő fókuszát 

jelentő külső információs befolyás hatásaival kapcsolatban: vajon egy, a törökhöz hasonló információs öko-

szisztéma, a szabad sajtó és médiakörnyezet hiánya különösen kitetté teszi az országot (a rezsimet és/vagy a 

társadalmat) a külső információs befolyásnak, vagy épp ellenkezőleg, a zömében belső előállítású dezinformá-

ciók (összeesküvés-elméletek) tengerében szinte elvész a külső forrásból származó?40 

 

Külső információs befolyás 

 

A szigorúan ellenőrzött török információs ökoszisztéma áttekintését követően azt gondolhatnánk, hogy a kül-

földi média jelenléte Törökországban alacsony, illetve csökkenő tendenciát mutat. Azonban épp az ellenkezője 

történik. Az elmúlt néhány évben több nemzetközi hírszolgáltató indított török nyelvű platformokat. Az orosz 

Szputnyik 2014 óta, a kínai China Radio International (CRI) 2016 óta, a német Deutsche Welle (DW) és a brit 

 
34 Paul REILLY: Antidote or Placebo? Digital Literacy and the Global Fight Against ‘Fake News’, [online], 2019. 04. 17. Forrés: 

globalpolicyjournal.com [2019. 11. 02.] 
35 Thomas P. MILLER, Adele LEON: Introduction to Special Issue on Literacy, Democracy, and Fake News: Making it Right in the Era 

of Fast and Slow Literacies, Literacy in Composition Studies, 5. évf., 2017/2, pp. 10−23. 
36 André W. M. GERRITS: Disinformation in international relations: How important is it?, [online], 2019. 11. Forrás: shrmonitor.org 

[2019. 12. 02.] 
37 Mustafa AYDIN et. al.: Türkiye Sosyal-Siyasal Eğilimler Araştırması 2018, [online], 2019. 01. 30. Forrás: researchgate.net [2019. 

11. 02.] 
38 Servet YANATMA: Reuters Institute Digital News Report 2018. Turkey Supplementary Report, [online], 2018. Forrás: reutersinsti-

tute.politics.ox.ac.uk [2019. 11. 02.] 
39 Tackling the Information Crisis: A Policy Framework for Media System Resilience, [online], 2019. Forrás: lse.ac.uk [2019. 11. 02.] 
40 H. Akın ÜNVER: Russian Digital Media and. Information Ecosystem in Turkey, [online], 2019. 03. Forrás: edam.org.tr [2019. 11. 

02.] 

https://www.globalpolicyjournal.com/blog/17/04/2019/antidote-or-placebo-digital-literacy-and-global-fight-against-fake-news
https://www.shrmonitor.org/assets/uploads/2019/11/SHRM-Gerrits.pdf
https://www.researchgate.net/profile/Mustafa_Aydin13/publication/330854327_Social_and_Political_Trends_in_Turkey_-_2018/links/5c58440b299bf12be3fbaf85/Social-and-Political-Trends-in-Turkey-2018.pdf
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2018-11/Digital%20News%20Report%20-%20Turkey%20Supplement%202018%20FINAL.pdf
http://www.lse.ac.uk/media-and-communications/assets/documents/research/T3-Report-Tackling-the-Information-Crisis.pdf
http://edam.org.tr/wp-content/uploads/2019/04/Ak%C4%B1n-%C3%9Cnver-Russian-Digital-Media.pdf


 
 

 

7 

Stratégiai Védelmi Kutatóközpont 

ELEMZÉSEK 2019/24 

© Pénzváltó Nikolett 

Independent 2018 óta van jelen török nyelvű szolgáltatással. A British Broadcasting Corporation (BBC) és a 

Voice of America (VOA) már évtizedek óta szolgáltatnak híreket török nyelven is. Emellett megemlíthetjük az 

olyan szolgáltatókat, mint például a török emigráns újságírók egy csoportja által létrehozott Artı TV (magyarul 

Plusz TV), ami 2017-ben kezdte sugározni Németországból online és műholdon keresztül is elérhető, a török 

kormánnyal szemben kritikus műsorait.41 Illetve, ki kell még emelnünk egy új, egyedülálló nyugati projektet is: 

négy nemzetközi műsorszolgáltató, a BBC, a DW, a France 24 és a VOA együttműködésének eredményeként 

2019 áprilisában elindult a +90 elnevezésű török nyelvű Youtube-csatorna, ahol a legkülönbözőbb témákkal 

találkozhatnak az érdeklődők; nem ritkán olyanokkal, amikről a török tartalomszabályozások miatt máshol nem-

igen hallhatnak (ilyenek például az LGBTI közösséggel kapcsolatos témák). 

Egy, a külföldi médiavállalatok török nyelvű adásai népszerűségének megítélését segítő, könnyen mérhető 

mutató a Twitter követők száma. 2019 novemberében a BBC Türkçe 3,2 millió, a Sputnik Türkiye 835 ezer (itt 

különösen érdekes megjegyezni, hogy a török nyelvű oldalnak több a követője, mint a Sputnik International 

oldalának, mely utóbbinak csak 284 ezer), a DW Türkçe 456 ezer (hasonlóan, a német DW követőinek száma 

alacsonyabb, 117 ezer), a Euronews Türkçe 309 ezer, a VOA Türkçe 174 ezer, az Independent Türkçe 148 ezer, 

a CRI Türkçe 87 ezer követővel rendelkezett. 

Szakértők szerint a török emberek rá vannak szorulva a külföldi médiavállalatokra, ha a kormányzati narra-

tívától független híreket akarnak hallani; vagyis a külföldi szolgáltatóknak jelentős piacuk is van. A nemzetközi 

médiavállalatok lehetőséget biztosítanak a törökországi ellenzéknek a megjelenésre, illetve munkát adnak az 

elmúlt években különböző ellenzéki médiumoktól elbocsátott újságíróknak.42 Lényegében az a paradox helyzet 

állt elő, hogy a török rezsim maga vonzotta be politikájával a külföldi médiavállalatokat az országba, noha 

messze nem ez volt a célja. 

Az internet szabadságát hirdető nyugati liberális demokráciákkal szemben az autokraták fenntartják maguk-

nak a „kiber szuverenitást”, vagyis azt vallják, hogy egy államnak saját szuverén határain belül joga van az 

önálló kormányzásra, az internet állami kontrollját is beleértve.43 Ez a hozzáállás figyelhető meg a török politi-

kai vezetés esetében is. 

Míg a nyugati államok többsége az észak-atlanti szövetségen kívüli államok, mindenekelőtt Oroszország 

információs befolyásától tart, a török rezsim legalább annyira aggódik a nyugati információs befolyás miatt. A 

folyamatos nyugati kritikák a rezsim stabilitását fenyegetik.  

A török kormányközeli kutatóintézet, a SETA (Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı − Politikai, 

Gazdasági és Társadalmi Kutatási Alapítvány) 2019 júliusában jelentetett meg egy széleskörű tiltakozást kiváltó 

elemzést az országban tevékenységet folytató külföldi médiavállalatokról.44 Áttekintették az egyes médiumok 

tudósításait Törökország szempontjából kulcsfontosságú ügyekről (puccskísérlet, PKK elleni harc, Törökország 

Szíria-politikája, török gazdasági helyzet), majd név szerint sorra vették az ott dolgozó újságírókat, akiknek 

korábbi munkahelyei mellett internetes aktivitásukat (Twitter-fiókjait és -megosztásait) is megvizsgálták. A 

SETA egyik elemzője kiemelte, téves lenne azt gondolnunk, hogy ezek a vállalatok azért jöttek létre, hogy 

objektív híreket közvetítsenek. Ők is egy érdekcsoportot képviselnek. A saját nézőpontjukat propagálják, részt 

vesznek a belpolitikai vitákban, és a saját érdekeiknek megfelelően próbálják befolyásolni Törökország meg-

ítélését.45 

A SETA-tanulmány a kiegyensúlyozott tájékoztatást, illetve saját közvetítési elveiket kéri számon a nyugati, 

illetve orosz médiavállalatokon. A szerzők rámutatnak arra is, hogy az érintett médiumoknál dolgozó újságírók 

 
41 A csoport a televíziós csatorna mellett egy hír- és elemző portált is létrehozott (artigercek.com). 
42 Ragip SOYLU: Turkey's media landscape shaken up by major foreign players, [online], 2019. 02. 18. Forrás: https://www.middleeas-

teye.net/news/turkeys-media-landscape-shaken-major-foreign-players?source=post_page [2019. 11. 02.] 
43 Justin SHERMAN: The Long View of Digital Authoritarianism, [online], 2019. 06. 20. Forrás: newamerica.org [2019. 11. 02.] 
44 İsmail ÇAĞLAR, Kevser Hülya AKDEMIR, Seca TOKER: Uluslararası Medya Kuruluşlarının Türkiye Uzantıları, [online], 2019. For-

rás: setav.org [2019. 11. 02.] 
45 SOYLU: i. m. 

https://www.middleeasteye.net/news/turkeys-media-landscape-shaken-major-foreign-players?source=post_page
https://www.middleeasteye.net/news/turkeys-media-landscape-shaken-major-foreign-players?source=post_page
https://www.newamerica.org/weekly/edition-254/long-view-digital-authoritarianism/
https://setav.org/assets/uploads/2019/07/R143Tr.pdf


 
 

 

8 

Stratégiai Védelmi Kutatóközpont 

ELEMZÉSEK 2019/24 

© Pénzváltó Nikolett 

szinte kizárólag a korábbi törökországi ellenzéki (kemalista-szekuláris) médiumok dolgozóinak köréből kerül-

tek ki, ami ugyancsak hozzájárul a vélemények kiegyensúlyozatlanságához. A török kormány álláspontja az 

elemzés szerint nincs megfelelően megjelenítve a cikkekben. A puccskísérlet esetében például nehezményezik, 

hogy a nyugati és orosz médiavállalatok cikkeikben nem ítélték el erőteljes nyelvezettel a puccskísérletet. Mind-

össze rövid ideig foglalkoztak magával a puccsal és az elkövetőkkel, és sokkal többet írtak a puccskísérletet 

követő letartóztatásokról, mindezt úgy, hogy azok mögött megalapozatlan vádakat tételeztek fel, illetve arról 

spekuláltak, hogyan szolgálják az események a török elnök „antidemokratikus” céljait. Emellett több nyugati 

médium is interjút közölt le a puccskísérletet követő napokban Fethullah Gülennel, aki felvetette a török kor-

mány érintettségét, illetve érdekeltségét a puccskísérletben. Törökország Szíria-politikája esetében a szerzők 

azt látják a legnagyobb problémának, hogy ahelyett, hogy a határbiztonság kérdéseiről írtak volna, illetve be-

mutatták volna Törökország céljait a szíriai műveletek kapcsán, a külföldi médiavállalatok arra összpontosítot-

tak, hogy milyen kritikus reakciókat váltott ki a török lépés a nemzetközi színtéren. Aggályosnak tartják to-

vábbá, hogy a PKK-t és a szíriai Népvédelmi Egységeket (a YPG-t) a cikkek hangsúlyozottan elkülönítik egy-

mástól, külön csoportként kezelik. Problémaként látják emellett azt is, hogy a PKK elleni terrorizmus ellenes 

harcot egyes cikkek Törökországban zajló polgárháborúként ábrázolják. Végezetül, szintén kifogásként merül 

fel, hogy a HDP-s képviselők letartóztatása esetén a nyugati sajtó ahelyett, hogy megvizsgálta volna a vádakat 

és az ügyek tartalmára összpontosított volna, megkérdőjelezte az eljárások indokoltságát, és arra használta az 

eseteket, hogy kritizálják a török kormányt, illetve a demokrácia helyzetét kérje számon. A kínai CRI Türkçe 

vállalatot mindezekkel szemben a tanulmány kiemelkedő példaként, a pluralitásra leginkább törekvő médium-

ként tüntette fel, kiemelten dicsérve a terrorizmus elleni harcban mutatott szolidaritását.46  

 

Esettanulmány: az orosz információs befolyás hatása Törökországra 

 

A következőkben egy konkrét esettanulmányt, az orosz információs befolyást vizsgáljuk, két szálon. Egyrészt 

megvizsgáljuk, hogy Törökországon belül milyen mértékben és milyen hatással vannak jelen orosz dezinfor-

mációs törekvések, másrészt röviden kitérünk arra, hogy Törökországon kívül, az ország érdekeivel ellentétesen 

mennyire van jelen a Törökországot érintő orosz dezinformáció (például az iszlamofóbia növelése az európai 

szövetségesek körében, vagy a NATO-n belüli bizalom bomlasztása). Hogyan hat tehát az orosz dezinformáció 

egy olyan országban, ahol „a dezinformáció a norma, nem a kivétel”?47 

Az orosz tulajdonú és finanszírozású média a Sputnik Türkiye és a RS (Rusya’nın Sesi, magyarul Oroszor-

szág Hangja) FM rádiócsatornán keresztül 2014 óta van jelen Törökországban török nyelven. A Sputnik Türkiye 

weboldal rendkívül népszerű a törökök körében. Ezt mutatja, hogy 2019 novemberében a törökországi szolgál-

tatásnak közel háromszor annyi követője volt Twitteren (@sputnik_TR: 835 ezer), mint a nemzetközinek 

(@SputnikInt: 284 ezer). Ennek oka, ahogyan arról fentebb már írtunk, hogy kritikus, illetve cenzúrázatlan 

híreket a központosított török médiatérben kevés helyen olvashatnak ma a török emberek. Több ismert török 

újságíró is csatlakozott az elmúlt években a Sputnik Türkiyéhez, ahol végre „hagyományos újságírást” végez-

hetnek.48 A honlap az utóbbi időben interjúkat közölt le például Selahattin Demirtaşsal, a Népek Demokratikus 

Pártjának (HDP) börtönben ülő kurd társelnökével, illetve Murat Karayılannal, a PKK vezetőjével. A fent hi-

vatkozott SETA-elemzés ezzel összefüggésben meg is állapította, hogy „úgy tűnik, a Szputnyik arra használja 

 
46 ÇAĞLAR et. al.: i. m. 
47 ÜNVER: i. m. Az orosz információs befolyás tekintetében szintén találunk mérhetővé, összehasonlíthatóvá, tevő kísérletek. A Di-

sinformation Resilience Indexet például a közép-kelet-európai államok kontextusában és az orosz információs befolyás vizsgálatára 

dolgozták ki. A kutatásban három fő indikátort alkalmaztak: (A) a lakosság a Kreml-vezetésű médiának való kitettsége, (B) a rend-

szerszintű válaszok minősége, valamint (C) az orosz digitális hadviseléssel szembeni sebezhetőség. Disinformation resilience in Cent-

ral and Eastern Europe, [online], 2018. Forrás: prismua.org [2019. 11. 02.] 
48 In Sputnik’s orbit. A Russian propaganda outlet prospers in Turkey, [online], 2019. 02. 28. Forrás: economist.com  [2019. 08. 05.] 

http://prismua.org/wp-content/uploads/2018/06/DRI_CEE_2018.pdf
http://prismua.org/wp-content/uploads/2018/06/DRI_CEE_2018.pdf
https://www.economist.com/europe/2019/02/28/a-russian-propaganda-outlet-prospers-in-turkey
https://www.economist.com/europe/2019/02/28/a-russian-propaganda-outlet-prospers-in-turkey


 
 

 

9 

Stratégiai Védelmi Kutatóközpont 

ELEMZÉSEK 2019/24 

© Pénzváltó Nikolett 

médiaerejét, hogy terrorista propagandát folytasson”.49 A politikai függetlenség látszatát keltő Szputnyik nép-

szerűsége azért is veszélyes, mert a kormányzati állásponttól független hírek olvasásának lehetőségével magá-

hoz vonzott közönséget a későbbiekben szükség esetén már könnyebben fogják tudni dezinformáció használa-

tával is befolyásolni. 

Érdekességként megemlíthetjük, hogy a Similarweb adatai szerint az „orosz Google”-ként emlegetett Yan-

dex a leglátogatottabb törökországi weboldalak egyike.50 Törökország a Yandex első nem szláv piaca. Az orosz 

vállalat szerint a sikerük oka, hogy a Google globális szemléletével szemben helyi specifikus szolgáltatást igye-

keznek nyújtani. Jobban odafigyelnek az adott piacra, jelen esetben a török igényekre, a török nyelvre, sajátos-

ságokra. Bár a cég nem állami vállalat, a Kreml kontrollja rajta egyre erősebb.51 2015 óta a Mozilla Firefox 

böngészők alapértelmezett törökországi keresője a Yandex.52 

Az orosz forrásból származó Törökországgal kapcsolatos dezinformációt két fő csoportra oszthatjuk. Van-

nak a kifejezetten törökellenes, Törökországot rossz színben feltüntetni törekvő hírek, melyek döntően a 2015. 

november és 2016 júniusa közötti időszakból származnak. (A két ország kapcsolata akkor vált fagyossá, amikor 

Törökország 2015. november 24-én lelőtt egy orosz Szuhoj Szu-24-es bombázót.) A másik csoportba azokat a 

dezinformációs törekvéseket sorolhatjuk, melyek célja Törökország és nyugati szövetségeseinek egymástól való 

eltávolítása, a nyugatellenes érzelmek erősítése. 

Az Európai Külügyi Szolgálat keleti stratégiai kommunikációval foglalkozó munkacsoportjának (East 

StratCom Task Force) EU vs Disinfo projektje számos, orosz forrásból származó, Törökországgal kapcsolatos 

álhírt gyűjtött össze. Az elmúlt években láthattunk a török–grúz feszültség növelését célzó álhíreket (például 

arról, hogy Törökországban halálra vertek egy grúz fiút, aki ellopott egy kabátot; vagy arról, hogy Ankara meg-

tiltotta Grúziának nemzeti és keresztény ünnepeinek megünneplését). Találkozhattunk az ukrajnai konfliktust 

érintő álhírekkel (például azzal, hogy Törökország egy új kalifátust épít Dél-Ukrajnában; török és krími tatár 

fegyveresek provokációkat terveznek a Krím-félszigeten; több száz török fegyveres „fasiszta” és zsoldos tevé-

kenykedik a Krím–Ukrajna határon; vagy, hogy Erdoğan ukrán vállalatokat privatizál annak a tervnek a része-

ként, hogy újjáépítse az Oszmán Birodalmat). Az EU vs Disinfo adatbázisában Törökországgal összefüggő hí-

rekkel két magyar oldal is szerepel (a hidfo.ru-n megjelent egyik álhír szerint a török titkosszolgálat állhat a 

tömeges bevándorlás mögött; az orientalista.hu-n megjelent egyik cikk szerint pedig Törökország az „Iszlám 

Állam” volt harcosait képezte ki, hogy azok segítsék Azerbajdzsánt az Örményország elleni küzdelemben). 

Mások mellett bolgár (Törökország meg fogja támadni Bulgáriát), szlovák (Törökország hozta létre az „Iszlám 

Állam”-ot) és cseh oldalak (a migrációs válságot Törökország finanszírozza) híranyaga is érintett.53  

A külső információs befolyás vizsgálatakor a kutató számos módszertani kihívásba ütközik. A dezinformá-

ció jelenlétének azonosítása a kevésbé nehéz feladat. Az igazán nehezen megválaszolható kérdés az, hogy az 

adott dezinformációnak van-e mérhető hatása az érintett társadalom és politikai elit magatartására, döntéseire.54 

Az orosz információs befolyást nem szabad lebecsülni, azonban túlmisztifikálni sem. Ez utóbbit támasztja alá 

a Nir Grinberg és társai által 2019-ben a Science folyóiratban publikált tanulmány, ami a 2016-os amerikai 

elnökválasztás körüli orosz dezinformációs műveleteket, konkrétan a Twitteren megjelent álhíreket vizsgálta. 

A tanulmány arra az eredményre jutott, hogy az álhírek (mind az orosz, mind a hazai) az összes hírfogyasztás 

6%-át tették ki, az álhírekkel való kapcsolat pedig rendkívüli mértékben koncentrálódott: a digitális amerikai 

 
49 ÇAĞLAR et. al.: i. m. 
50 2019 októberében a 21. helyen szerepelt. Top sites ranking for all categories in Turkey, [online], 2019. 10. 01. Forrás: similar-

web.com [2019. 11. 04.] 
51 Elizaveta OSETINSKAYA: Yandex, a Russian Success Story and Putin’s High-Tech Tiger (Op-ed), [online], 2017. 09. 27. Forrás: 

themoscowtimes.com; Sergey SUKHANKIN: Yandex: Tool of Russian Disinformation and Cyber Operations in Ukraine, [online], 2017. 

06. 15. Forrás: jamestown.org [2019. 11. 02.] 
52 Mozilla Makes Yandex the Default Search Engine for Firefox in Turkey, [online], 2015. 03. 25. Forrás: mozilla.org [2019. 11. 02.] 
53 Disinfo Database. Pro-Kremlin Disinfo Cases, [online], 2019. Forrás: euvsdisinfo.eu [2019. 11. 02.] 
54 ÜNVER: i. m. 

https://www.similarweb.com/top-websites/turkey
https://www.themoscowtimes.com/2017/09/27/yandex-a-russian-success-story-and-putins-high-tech-tiger-a59029
https://jamestown.org/program/yandex-tool-russian-disinformation-cyber-operations-ukraine/
https://blog.mozilla.org/press/2015/03/mozilla-makes-yandex-the-default-search-engine-for-firefox-in-turkey/
https://euvsdisinfo.eu/disinformation-cases/


 
 

 

10 

Stratégiai Védelmi Kutatóközpont 

ELEMZÉSEK 2019/24 

© Pénzváltó Nikolett 

médiaközönség mindössze 1%-a volt kitett a választási kampány idején terjesztett álhírek 80%-ának.55 Annak 

meghatározása, hogy az álhíreknek mennyiben volt szerepük a választópolgárok választói magatartásában, még 

nehezebb feladat, hiszen azok rendszerint csak egy változóként jelennek meg egy komplex döntési folyamatban. 

A másik oldalról amellett is érvelhetünk, hogy az orosz információs manipulációs törekvések bekerülése a köz-

beszédbe, maga az erről folyó vita tovább polarizálta az amerikai társadalmat, amivel egy célját már elérte. 

H. Akın Ünver egy kiváló tanulmányban öt kiemelt esemény kapcsán vizsgálta meg az orosz eredetű infor-

mációs kampányt Törökországban: az orosz Szu–24-es bombázó 2015. november 24-i lelövése; Andrej Karlov 

orosz nagykövet 2016. decemberi törökországi meggyilkolása; az orosz gyártmányú Sz–400-as légvédelmi ra-

kétarendszer török beszerzésének ügye; a 2016-os törökországi puccskísérlet; és a 2018-as törökországi parla-

menti és elnökválasztás kapcsán. Mindössze egyetlen esetben talált a török információs ökoszisztémára gyako-

rolt nagyfokú, mérhető orosz hatást: a Szu–24-es incidenssel kapcsolatban, illetve az incidenst közvetlenül kö-

vetően azoknak az orosz vádaknak a megfogalmazásával, mely szerint Törökország az „Iszlám Állam”-tól vá-

sárol kőolajat.56 

2015. december 2-án jelent meg a Szputnyikon a hír,57 miszerint Erdoğan és családtagjai (Erdoğan veje volt 

akkor a török energiaügyi miniszter, ami erősítette a vádak hihetőségét) közvetlenül érintettek az „Iszlám Ál-

lam”-tól származó illegális kőolajcsempészetben. A cikket az orosz védelmi minisztérium egy sajtótájékoztatón 

felvételekkel támasztotta alá, ahova nem jellemző módon külföldi újságírókat is meghívtak. A bemutatott bizo-

nyítékok azonban nem voltak elégségesek, noha elsőre annak tűnhettek, hiszen az orosz cikk, illetve a sajtótá-

jékoztató illetékesei videókat és műholdképeket is mellékeltek. Ezek azonban éppen a lényeget nem mutatták. 

Később amerikai tisztviselők is cáfolták, hogy valóban jelentős mennyiségű csempészett olajról lenne szó, ami-

ből a török elnök és a hozzá közel állók profitálhattak volna.58 

Ünver elemzése az orosz dezinformáció hatásának méréséhez török nyelvű tweeteket vizsgált. E szerint a 

Szu–24-es repülőgép lelövése után kezdetben két narratíva volt jelen a Twitteren: (“A”) az oroszok megsértették 

a török légteret, ezért legitim volt a török lépés, (“B”) a törökök a hibásak, és nem is került sor légtérsértésre. A 

“B” narratíva nem tudott elterjedni, igazi népszerűségre szert tenni. A géplelövés utáni nyolcadik napon azonban 

megjelent egy “C” narratíva: az oroszok azzal vádolták meg a török kormányt, hogy az „Iszlám Állam”-tól vesz 

kőolajat. Az oroszok tehát kiszélesítették az információs csatateret. A törökök defenzívába szorultak. Moszkvát 

a nyugati sajtó is segítette azzal, hogy megosztotta, terjesztette az orosz vádakat.59 Ezzel sikerült a Törökország 

és nyugati szövetségesei közötti feszültségeket is növelni. Ankara nem tudta igazán sikeresen ellensúlyozni az 

orosz narratívát, hiába állt az bizonyíték nélkül. Egyfajta megoldásként végül egy “D” narratívát vettek elő a 

törökök, mely azt emelte ki, hogy a Szu–24-es incidens a rendes döntéshozatali láncon kívülről indult: egy 

gülenista magányos pilóta, vagy gülenista parancsnok döntéseként, vagy egy NATO összeesküvés részeként (a 

három magyarázattal felváltva találkozhattunk). Ezen keresztül igyekeztek egy elfogadható középutat találni. A 

puccskísérletet követően ez, a “D” narratíva vált legelterjedtebbé. Ankara feladta az „igazunk volt” narratívát, 

és áttért az „összeesküvés” narratívára, az oroszok pedig abbahagyták az olajvásárlással kapcsolatos vád ter-

jesztését 2016 nyarán. 2016 tavaszán a török hatóságok blokkolták a hozzáférést a Szputnyik oldalához Török-

országból, augusztusban azonban visszavonták a tiltást.60 

Az Ünver-tanulmány egyik fontos konklúziója, hogy az összességében relatíve enyhe − mindössze a fent 

részletesebben bemutatott egyetlen esetben mérhetően jelentkező − orosz hatás egyik fő oka az, hogy a 

 
55 Nir GRINBERG et al.: Fake News on Twitter during the 2016 U.S. Presidential Election. Science, 2019/363, pp. 374–378. 
56 ÜNVER: i. m. 
57 Rusya: Erdoğan ve ailesi, IŞİD'in Suriye'deki yasadışı petrol sevkiyatıyla doğrudan ilişkili, [online], 2015. 12. 02. Forrás: tr.sput-

niknews.com [2019. 08. 05.] 
58 Lesley WROUGHTON: Oil smuggled into Turkey not enough to be profitable: U.S. official, [online], 2015. 12. 04. Forrás: reuters.com 

[2019. 08. 05.] 
59 Például a BBC cikke további publicitást adott az orosz vádaknak: Syria conflict: Russia accuses Erdoğan of trading oil with IS, 

[online], 2015. 12. 02. Forrás: bbc.com  [2019. 08. 05.] 
60 ÜNVER: i. m. 

https://tr.sputniknews.com/rusya/201512021019418111-rusya-isid-petrol-erdogan-turkiye/
https://www.reuters.com/article/us-syria-oil-usa/oil-smuggled-into-turkey-not-enough-to-be-profitable-u-s-official-idUSKBN0TN2P920151204
https://www.reuters.com/article/us-syria-oil-usa/oil-smuggled-into-turkey-not-enough-to-be-profitable-u-s-official-idUSKBN0TN2P920151204
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-34982951
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-34982951


 
 

 

11 

Stratégiai Védelmi Kutatóközpont 

ELEMZÉSEK 2019/24 

© Pénzváltó Nikolett 

mainstream török média az elmúlt években jellemzően alapvetően is Nyugat-ellenes, oroszbarát nézeteket köz-

vetít. Orosz részről tehát egész egyszerűen „nem lenne logikus lépés destabilizálni egy már egyébként is orosz-

párti információs hálózatot további dezinformációkon keresztül”.61  

Bár jelentek meg a Nyugat és Törökország közötti feszültségek mélyítését célzó, igazolhatóan orosz forrás-

ból származó dezinformációk − például a New Eastern Outlook oldalán 2016-ban megjelent álhír szerint Zbig-

niew Brzezinski egy tweetjében beismerte, hogy az Egyesült Államok áll a törökországi puccskísérlet mögött;62 

illetve egy másik, a Sputnik Türkiye oldalán 2017-ben megjelent álhír szerint például a CIA áll az isztambuli 

Reina klubban 2016 szilveszterén elkövetett terrortámadás mögött −, ezek eltörpülnek a nyugatellenes török 

kormányzati propagandagépezettel összehasonlítva.63 A nyugatellenes retorika jelenleg a török és orosz rezsim 

számára közös nevezőként van jelen.64  

Az orosz dezinformációs befolyásolási törekvések visszafogottságának másik fontos oka a stratégiai érdekek 

jelenlegi konvergenciája a két ország között. Moszkvának pillanatnyilag nem érdeke például a török választások 

manipulálása a vele relatíve jó kapcsolatot fenntartó török kormányzó elit kárára, vagy, hogy megkockáztassa 

Ankara támogatásának elvesztését a szíriai politikai rendezési törekvéseket illetően. Az amerikai és török fél 

potenciális egymás ellen fordítása továbbá az orosz stratégiai érdekek − a NATO gyengítése − szempontjából 

nagyobb haszonnal kecsegtet. 

Összességében, bár a fentiek alapján mindössze egyetlen alkalommal találkoztunk jelentős, a török infor-

mációs ökoszisztémára mérhető hatást kiváltó orosz dezinformációs törekvéssel, ez volt az egyetlen komoly 

orosz támadás is. Az „Iszlám Állam”-mal kapcsolatos vádak megfogalmazása után Erdoğan defenzívába kény-

szerült a hazai és nemzetközi színtéren is, és változtatni a kommunikációján. Ez a jövőre vonatkozóan nem sok 

jót vetít előre. A török médiakörnyezet megnehezíti az álhírek leleplezését. Lehet ugyan azzal érvelni, hogy az 

orosz forrású dezinformáció elvész a törökországi információs ökoszisztémában előforduló dezinformáció tö-

megében, erre eddig azért is kerülhetett sor, mert nem volt egyértelmű orosz destabilizációs politikai szándék. 

Ha azonban az lesz az orosz érdek, és e mögé az orosz állami erőforrások is bekerülnek, akkor az orosz infor-

mációs befolyásban megvan a potenciál, hogy komoly károkat okozzon mind a török rezsimnek, mind a török 

társadalomnak, illetve bomlassza a NATO és Törökország közötti bizalmat; ahogyan azt láthattuk a fent kifejtett 

esetben is. Önmagában az orosz potenciál komoly negatív ösztönzőként szolgálhat Ankara számára az Orosz-

országgal való együttműködésre. 

Végezetül, a fenti közvetlen példák mellett Moszkva közvetett módon is tud tenni a török érdekek ellen; itt 

elsősorban a bevándorlás- és iszlámellenes, szélsőjobboldali érzelmek szítását emelhetjük ki, aminek a túlnyo-

móan muszlim többségű Törökország, illetve az Európában élő török diaszpóra is kárvallottja. Számos tanul-

mány született már arról, hogy Moszkva szélsőjobboldali pártokat támogat többek között Olaszországban, 

Ausztriában, Franciaországban és Németországban.65 A SETA 2015 óta minden évben elkészíti az Európai isz-

lamofóbia jelentést. Az orosz hatást a 2016-os, 2017-es és 2018-as jelentés említi. A 2016-os jelentés a Lisa-

ügyet66 emeli ki, aminek egyértelmű célja volt az idegenellenesség és iszlamofóbia erősítése Németországban.67 

 
61 ÜNVER: i. m. 45. 
62 F. William ENGDAHL: Top USA National Security Officials Admit Turkey Coup, [online], 2016. 08. 31. Forrás: journal-neo.org 

[2019. 11. 02.] 
63 Fuad SAFAROV: 'Reina saldırısı CIA'nin Erdoğan'a yanıtı niteliğinde', [online], 2017. 01. 01. Forrás: tr.sputniknews.com [2019. 11. 

02.] 
64 Az isztambuli Kadir Has Egyetem által minden évben elkészített felmérés szerint 2018-ban a török állampolgárok 60,2%-a látta 

úgy, hogy az Egyesült Államok fenyegetést jelent Törökországra. A török percepciók szerint 2016 óta az Egyesült Államok jelenti az 

összes ország közül az első számú fenyegetést. Mustafa AYDIN et. al.: Türk Dış Politikası Kamuoyu Algıları Araştırması, [online], 

2018. Forrás: khas.edu.tr  [2019. 08. 02.] 
65 Anton SHEKHOVTSOV: Russia and the Western Far Right, Routledge, 2017. 
66 Az orosz újságírók által kitalált történet szerint három közel-keleti migráns megerőszakolt egy 13 éves, orosz nyelvű családból 

származó lányt Berlinben. 
67 Enes BAYRAKLI, Farid HAFEZ (szerk.): European Islamophobia Report 2016, [online], 2016. Forrás: setav.org [2019. 11. 02.] 

https://journal-neo.org/2016/08/31/top-usa-national-security-officials-admit-turkey-coup/
https://tr.sputniknews.com/columnists/201701011026581217-reina-saldirisi-cia-erdogan-yanit/
http://ctrs.khas.edu.tr/post/27/turk-dis-politikasi-kamuoyu-algilari-arastirmasi-2018
http://ctrs.khas.edu.tr/post/27/turk-dis-politikasi-kamuoyu-algilari-arastirmasi-2018
https://setav.org/en/assets/uploads/2017/05/EIR_2016.pdf


 
 

 

12 

Stratégiai Védelmi Kutatóközpont 

ELEMZÉSEK 2019/24 

© Pénzváltó Nikolett 

A 2017-es jelentés Lettországban, Szerbiában, Nagy-Britanniában és a Krím-félszigeten azonosított orosz for-

rásból származó iszlámellenes propagandát.68 A 848 oldal terjedelmű 2018-as jelentés69 pedig Ukrajna kapcsán 

vizsgálta, hogyan használják az oroszok saját dezinformációs céljaikra az iszlámot.70 

 

Összegzés 

 

Törökország rendkívüli mértékben kitett a dezinformációnak. Ennek egyik fő oka, hogy a török politikai elitek 

– történetileg – tudatosan, stratégiai eszközként használják a dezinformációt (elsősorban összeesküvés-elméle-

tek formájában). A török rezsimnek nem érdeke a társadalom álhírekkel szembeni ellenálló képességének javí-

tása, mert az a saját hatalmát, legitimitását is veszélyeztetné. 

A török információs térben kizárólagos hegemóniára törekvő kormányzati médiarezsim szándékán kívül 

maga vonzotta be a külföldi médiavállalatokat az országba (BBC Türkçe, Sputnik Türkiye, DW Türkçe, Eu-

ronews Türkçe, VOA Türkçe, Independent Türkçe, CRI Türkçe). A török emberek rá vannak szorulva a külföldi 

médiavállalatokra, ha a kormányzati narratívától független híreket akarnak hallani; vagyis a külföldi szolgálta-

tóknak jelentős piacuk is van. Ezzel párhuzamosan, a Törökországban munkájukban akadályozott, kormánykri-

tikus újságírók jelentős részét e külföldi médiumok szívták fel. 

Míg a nyugati államok többsége az észak-atlanti szövetségen kívüli államok, mindenekelőtt Oroszország 

információs befolyásától tart, a török rezsim legalább annyira aggódik a nyugati információs befolyás miatt. A 

folyamatos nyugati kritikák a rezsim stabilitását fenyegetik. A nyugati médiának célszerű továbbra is jelen len-

nie török nyelvű szolgáltatásokkal, ha nem akarja, hogy a Szputnyik legyen az a domináns médium, mely magát 

a független/ellenzéki média szerepében tünteti fel. Ugyanakkor a Nyugatnak tisztában kell lenni azzal, hogy e 

törekvéseket a török rezsim szuverenitása megsértésének tekinti. 

Az orosz információs befolyás Törökországban egyes nyugati államokkal összemérve alacsony. Ennek fő 

oka a török és orosz stratégiai érdekek konvergenciája, illetve, hogy a török média alaphangon is döntően nyu-

gatellenes/oroszbarát híreket közvetít. Moszkvának tehát pillanatnyilag nem érdeke a török információs öko-

szisztéma destabilizálása. Ez azonban változhat. Amennyiben az lesz az orosz érdek, Oroszország várhatóan 

képes arra, hogy komoly károkat okozzon mind a török rezsimnek, mind a török társadalomnak, illetve tovább 

bomlassza a NATO és Törökország közötti bizalmat; ahogyan azt a Szuhoj Szu–24-es bombázó repülőgép le-

lövését követő esetben is láthattuk.

 
68 A lett esetben a VestiSegodna címlapján szerepelt a hamis hír, miszerint egy teljes falut kitevő arabot küldtek Lettországba. Szer-

biában az orosz befolyású média rendszeresen publikál törökellenes élű cikkeket a „neo-oszmán fenyegetés”-ről, illetve kiemeli, hogy 

Törökország aktívan támogatja Koszovót. A brit esetben pedig a londoni Westminster Bridge-i támadás áldozatai mellett elsétáló, 

hidzsábot viselő nő képét terjesztette széles körben egy oroszországi, hamis Twitter-fiók. A Krím-félsziget esetében a jelentés kiemeli, 

hogy Oroszország krími tatár politikája 2014 óta iszlamofób. Enes BAYRAKLI, Farid HAFEZ (szerk.): European Islamophobia Report 

2017, [online], 2017. Forrás: islamophobiaeurope.com [2019. 11. 02.] 
69 Enes BAYRAKLI, Farid HAFEZ (szerk.): European Islamophobia Report 2018, [online], 2018. Forrás: setav.org [2019. 11. 02.] 
70 Orosz és oroszpárti források közzétettek néhány cikket az ukrajnai „iszlamizmusról”, illetve az ukrajnai „iszlamisták” és a „fasisz-

ták” szövetsége által jelentett veszélyről. Uo. 

https://www.islamophobiaeurope.com/wp-content/uploads/2018/04/EIR_2017.pdf
https://www.islamophobiaeurope.com/wp-content/uploads/2018/04/EIR_2017.pdf
https://setav.org/en/assets/uploads/2019/09/EIR_2018.pdf


 
 

 

Stratégiai Védelmi Kutatóintézet 

ELEMZÉSEK 2019/24 
2019. december 9. 

13 © Pénzváltó Nikolett 

 
Az „SVKK Elemzések” 2003 óta a kutatóintézet munkatársainak tematikus szakpolitikai elemzéseit megjelentető idő-

szakos kiadvány, melyben a szerzők független kutatói álláspontjukat közlik. 

 

Az NKE Eötvös József Kutatóközpontjának Stratégiai Védelmi Kutatóintézete független szakpolitikai kutatóintézet, a 

kiadványaiban megjelenő elemzések, álláspontok, vélemények nem feltétlenül tükrözik a szerkesztőség vagy a kiadó 

véleményét. Az elemzésben foglalt információk, adatok, megállapítások tájékoztatás céljából készültek. 

 

 

 

Kiadó: NKE Eötvös József Kutatóközpont Stratégiai Védelmi Kutatóintézet 

 

Szerkesztés és tördelés: 

Csiki Varga Tamás, Tálas Péter 

 

 

 

 

 

 

A kiadó elérhetősége: 

 

1581 Budapest, Pf. 15. 

 

Tel: 00 36 1 432-90-92 

 

E-mail: svkk@uni-nke.hu 

 

 

 

 

 

 

 

 

2019 – : NKE Stratégiai Védelmi Kutatóintézet Elemzések (ISSN 2063-4862) 

 

 

2012–2019: NKE Stratégiai Védelmi Kutatóközpont Elemzések (ISSN 2063-4862) 

2011–2012: ZMNE Stratégiai Védelmi Kutatóközpont Elemzések (ISSN 2063-4854) 

2007–2011: ZMNE Stratégiai Védelmi Kutatóintézet Elemzések (ISSN 2063-4854) 

2003–2007: ZMNE Stratégiai Védelmi Kutatóközpont Elemzések (ISSN 2063-4854) 

 

 

 

© Pénzváltó Nikolett, 2019 

 

© NKE Eötvös József Kutatóközpont Stratégiai Védelmi Kutatóintézet, 2019 


